TEKNIK MENCARI ISI-ISI KARANGAN
BAHAGIAN ( B )
1. MEMILIH KARANGAN
n Tajuk mestilah benar-benar dikuasai.
n Pastikan karangan itu berformat atau
tidak
n Gariskan tiga unsur penting ;
a)
Tema/Tajuk
b)
Format jika ada
c)
Kehendak soalan
2. MERANGKA ISI PENTING
n Gunakan peta minda
n Gunakan
teknik atau formula menulis karangan
n
Masa hanya lapan
minit sahaja
3. MENULIS KARANGAN
n Tulisan mestilah kemas dan cantik.
n Ejaan mestilah tiada kesilapan.
n Tanda baca
digunakan dengan tepat dan betul.
n
Susunan ayat baik dan teratur.
n
Penggunaan imbuhan tepat dan
bersesuaian.
n
Masa menulis hanya 30 minit
untuk satu karangan.
4. MENYEMAK KARANGAN
n Tiada isi yang tertinggal.
n Tiada
kesilapan ejaan, tanda baca, susunan ayat dan imbuhan.
n Memenuhi kehendak soalan.
n Masa semakan
hanya dua minit sahaja.
1.
Karangan Jenis Faedah. ( TEKNIK HIMESS)
H - Harumkan nama sekolah /
negeri / negara.
I -
Isi masa lapang
M -
Menambah ilmu pengetahuan
E - Eratkan persahabatan /
Silaturahim
S - Supaya badan cergas dan
otak cerdas
S - Supaya JERI berkembang /
sempurna
JERI - Jasmani , Emosi , Rohani , Intelek.
Contoh soalan.
1. Nyatakan faedah
menyertai kegiatan KoKurikulum.
2. Nyatakan faedah bersukan
2.
Karangan jenis Faedah ( Teknik MASBBD )
M - Mengapa
A - Apakah
S - Siapa
B - Bila
B - Bagaimana
B - Berapa
D - Di mana
Contoh soalan
1. Tuliskan sebuah
karangan tentang faedah membaca akhbar.
2. Tuliskan sebuah
karangan tentang faedah dan cara menjaga
kebersihan diri.
3. Tuliskan sebuah
karangan tentang faedah menabung.
4. Tuliskan sebuah
karangan tentang faedah kitar semula.
3.
Karangan jenis Situasi
( Teknik Pergi Sungai )
Pergi - Pergi ke arah
suara jeritan /meminta tolong
Sungai -
Siasat apa yang berlaku
Terlupa -
Tenangkan mangsa
Bawa -
Bawa ke tempat selamat
Tuala - Telefon (
bomba, polis, ambulans )
Tetapi -
Tolong ( pihak di atas )
Bawa - Beritahu ( Ibu
bapa / penjaga )
Lampin - Lawat ( selepas keluar
klinik /
hospital / di rumah
Contoh soalan.
a. Pada suatu
hari, kamu dan beberapa orang kawan memancing. Sedang kamu asyik memancing,
terdengar seorang kawan kamu menjerit meminta
tolong. Nyatakan tindakan-tindakan yang kamu lakukan.
b. Kamu dan
rakan-rakan sedang mengikuti kelas kemahiranhidup. Tiba-tiba seorang rakan kamu
tercedera. Ceritakan pengalaman kamu menghadapi peristiwa tersebut.
4.
Karangan jenis Majlis / peristiwa /di sekolah ( Teknik 7 S )
1.
Setiap - Setiap sekolah pasti
mengadakan majlis.
2. Sabtu - Pada hari Sabtu yang lepas
3.
Sebelum - Sebelum
bermula ( persiapan ).
4.
Semasa - Semasa ( perjalanan
majlis )
5.
Suasana - Suasana ( meriah )
6.
Selepas - Selepas ( menikmati
hidangan )
7.
Sangat - Sangat gembira
Contoh soalan karangan
1.
Tuliskan sebuah karangan tentang sambutan Hari Guru di
sekolah kamu.
2.
Tuliskan sebuah karangan tentang Temasya sukan sekolah
kamu.
3.
Tuliskan sebuah karangan tentang Majlis penyampaian
hadiah di sekolah kamu.
4.
Tuliskan sebuah karangan tentang Hari kokurikulum di
sekolah kamu.
5. (Teknik
Kami Mahu A Bagi Pelajaran Bahasa )
Kami - Kedatangan tetamu
Mahu - Majlis dimulakan
‘ A ‘ -
Acara
Bagi - Berhenti rehat
Pelajaran - Penyampaian hadiah
Bahasa - Berhenti
Contoh soalan :
5.
Sambutan hari Guru
6.
Temasya sukan sekolah
7.
Majlis penyampaian hadiah
8.
Hari kokurikulum
Categories: Teknik Menjawab Penulisan
0 comments:
Post a Comment