BAHASA MELAYU KERTAS 2
BAHAGIAN A : Memindahkan
maklumat
BAHAGIAN B : Karangan
BAHAGIAN C : Ulasan
PENSKORAN BAHAGIAN A,B,C
1) CEMERLANG (9 – 10) (24 – 30) (17 – 20)
• Menggunakan ayat yang gramatis dan menepati bahan grafik/ kehendak soalan / bahan ulasan.
• Menggunakan pelbagai kata yang meluas serta sesuai
dengan bahan grafik / kehendak soalan / bahan ulasan.
• Penggunaan ejaan dan tanda baca yang betul.
2) Baik (7- 8) (17 – 23) (12 – 16)
• Menggunakan ayat yang jelas dan menepati bahan grafik
/kehendak soalan / bahan ulasan.
• Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang sederhana
serta sesuai dengan bahan grafik / kehendak soalan / bahan ulasan.
• Terdapat beberapa kesalahan dalam tanda baca dan ejaan
tetapi tidak menjejaskan ayat.
3) Memuaskan ( 4 - 6) (11 – 16) (6 – 11)
• Menggunakan ayat yang mudah dan ringkas, sesuai dengan
bahan grafik / kehendak soalan / bahan ulasan.
• Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang terhad dan
sesuai dengan bahan grafik / kehendak soalan / bahan ulasan.
• Terdapat banyak kesalahan dalam tanda baca dan ejaan.
4) Pencapaian Tahap Minimum ( 0 – 3) (0 – 10) (0 – 5)
• Ayat tidak sesuai dengan bahan grafik / kehendak
soalan / bahan ulasan.
• Penggunaan perkataan yang terhad dan tidak sesuai
dengan bahan grafik / kehendak soalan / bahan ulasan.
• Tidak menguasai kemahiran tanda baca dan ejaan.
BAHAGIAN A
MEMINDAHKAN MAKLUMAT
PEMARKAHAN
•
Pemarkahan untuk
Kertas Bahasa Melayu 012 Bahagian A ialah 10 markah dan dinilai secara holistik
oleh pemeriksa dan bukannya 2 markah bagi setiap ayat.
• Murid-murid digalakkan agar membina ayat majmuk atau ayat penyata.
• Fahami maksud ayat tersurat dan tersirat berdasarkan bahan rangsangan.
•
Penggunaan kata
ganti nama yang sesuai berdasarkan rangsangan gambar seperti abang, Encik Ali,
ayah, dan sebagainya tidak akan menjejaskan markah murid apabila mambina ayat.
Pedoman Umum Membina Ayat
•
Binaan ayat yang
baik mestilah mempunyai susunan tatabahasa yang betul dan mengandungi makna
yang lengkap agar dapat difahami.
• Setiap subjek dan predikat dalam sesuatu ayat itu mestilah diperluas agar menjadi ayat yang lengkap dan sempurna.
• Subjek dan predikat ayat dapat diperluas dengan menggunakan kata bantu, kata hubung, kata bilangan, penanda wacana, kata keterangan, dan sebagainya.
•
Untuk membina
ayat, murid digalakkan agar membina ayat majmuk dan ayat penyata.
• Penggunaan ayat tunggal perlu dielakkan dalam bahagian ini kerana ayat tunggal hanya mengandungi satu subjek dan satu predikat.
• Ayat yang dibina tidak perlu terlalu panjang atau berjela-jela tetapi mesti berkaitan dengan rangsangan gambar.
• Elakkan daripada membina ayat yang tidak berkaitan dengan rangsangan gambar atau ayat yang tersirat sepenuhnya.
• Murid-murid juga perlu menggunakan tanda baca dan ejaan yang betul.
Pedoman Umum Membina Ulasan
• Ulasan yang baik seharusnya mengandungi beberapa pernyataan sama ada tentang nilai murni, amalan baik, sifat dan sikap mulia, pengajaran yang boleh dicontohi, dan sebagainya serta bersesuaian dan menepati kehendak soalan Bahagian C.
• Murid-murid perlu memahami kehendak soalan yang diberi
kerana arahan soalan mungkin sama dan mungkin berbeza antara tahun ke tahun.
• Apabila membaca teks, murid hendaklah
membaca dan mengenal pasti kata kunci yang diberi sama ada meminta murid
memberi ulasan tentang nilai murni, pengajaran, amalan baik, sikap mulia dan
sifat yang boleh dicontohi.
• Sebelum membina ulasan, murid-murid
digalakkan agar mengesan nilai murni atau pengajaran terlebih dahulu. Langkah
ini boleh dibuat dengan cara mengesan dan menggariskan nilai murni atau
pengajaran yang terdapat dalam petikan ayat demi ayat. Kemudian, binalah ayat
daripada pernyataan-pernyataan tersebut.
• Nilai murni, amalan baik atau pengajaran
yang ditulis oleh murid perlulah berkaitan den relevan dengan petikan
rangsangan yang diberikan sahaja.
• Selain itu, ayat yang hendak dibina
bagi setiap nilai murni, amalan baik, sifat dan sikap mulia, atau pengajaran
perlukan ditulis dengan menggunakan ayat yang lengkap. Murid perlu bijak
menggunakan penanda wacana yang sesuai seperti “salah satu”, “seterusnya”,
“selain itu”, “nilai kedua”, “amalan kedua”, “oleh itu”, dan sebagainya semasa
menulis .
• Begitu juga apabila murid diminta
menulis tentang pengajaran berdasarkan petikan tersebut. Murid dinasihatkan
agar memulakan ayat dengan frasa “kita haruslah”, “kita hendaklah”, “kita
perlulah”.
• Dalam membina ulasan yang lengkap dan
berkualiti, murid-murid dinasihatkan agar tidak melakukan kesalahan ejaan dan
struktur ayat yang boleh menyimpang daripada nilai-nilai dan
pengajaran-pengajaran yang terdapat dalam petikan. Elakkan juga menulis ayat
yang mengandungi unsur negatif.
• Di samping itu, ulasan yang baik
haruslah mengandungi tidak kurang daripada tujuh nilai dalam satu
perenggan(LPM. 2005)
Senarai
Penanda Wacana
1.
Menandakan pertentangan maklumat
bagaimanapun, namun begitu, walau
bagaimanapun, biarpun demikian,
namun demikian, walaupun begitu,
meskipun begitu, sebaliknya,
walaupun demikian, meskipun
demikian, sungguhpun demikian,
meskipun, namun.
2.
Menandakan sesuatu yang kian bertambah
lagipun, lebih-lebih lagi, malah, tambahan
pula, tambahan lagi.
3. Menunjukkan
akibat atau kesimpulan
akhir kata, akhirnya, dengan itu,
jadi, justeru, kalau begitu, oleh itu,
lantaran itu, malangnya, semenjak
itu, oleh sebab itu.
4.
Menimbulkan maksud sesuatu yang berikutnya
kemudian, lepas itu, selanjutnya, selepas
itu.
5.
Menunjukkan dalam masa yang sama atau pada masa itu
dalam pada itu, di samping itu, selain itu,
sebelum itu.
Categories: Teknik Menjawab Penulisan
0 comments:
Post a Comment